Negabarīta kravu pārvadājumi

Negabarīta, nestandarta jeb lielgabarīta kravu pārvadājumi ir vajadzīgi sevišķi liela izmēra objektu (kravu) transportēšanai. Pie šīs grupas var piederēt moduļu mājas, saliktas ražošanas un industriālās iekārtas, vēja ģeneratoru lāpstiņas, jahtas, cauruļvadi, tiltu sekcijas, metāla konstrukcijas u.c. Latvijā negabarīta pārvadājumi tiek organizēti atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem Nr. 343 “Noteikumi par lielgabarīta un smagsvara pārvadājumiem”.

Lai kravu klasificētu kā lielgabarītu vai negabarītu tai ir jāatbilst noteiktiem kritērijiem (izmērs, svars). Pārvadājumu nodrošināšanai vajadzīga rūpīga plānošana, transportlīdzekļa izvēle, atļauja pārvietoties pa koplietošanas ceļiem (atļauju izsniedz VAS “Latvijas Valsts ceļi”) un nereti arī pavadošais transports, t.sk. policija. Lai garantētu negabarīta kravu drošu pārvadāšanu un netraucētu citiem satiksmes dalībniekiem, būtiska ir transporta līdzekļa un kravas savietojamība. Tāpat jāņem vērā satiksmes intensitāte un infrastruktūras īpatnības, piemēram, ceļu un tiltu noslodze un maksimālā kravnesība.

Teorētiski arī privātpersonas var vest negabarīta kravas, bet praksē tos parasti nodrošina kravu pārvadājumu un loģistikas firmas, piemēram, SIA “Ursus Forwarding”, kas organizē dažādu kravu, t.sk. smagsvara un lielgabarīta kravu pārvadāšanu. Paralēli vietējā un starptautiskā līmenī darbojas arī daudzas citas (Vervo, Kreiss, HRX, Almer u.c.) Ja kravu transports vajadzīgs tikai pa Latviju, iespēju klāsts ir vēl daudz plašāks. Gandrīz katrā pilsētā un ciemā ir vismaz viens kravu transporta uzņēmums, kas vajadzības gadījumā var organizēt arī smago kravu pārvešanu. Tiem, kam jautājums aktuāls, atliek noskaidrot cenas, izpildes termiņu un izvēlēties izdevīgāko un uzticamāko pakalpojumu sniedzēju.

Kādēļ vajadzīgs pavadošais transports?

Pavadošais transports palīdz novērst potenciālos riskus, kas varētu rasties, pārvietojot lielgabarīta kravas pa šauriem ceļiem vai intensīvas satiksmes apstākļos. Pavadošais transports signalizē citiem ceļu satiksmes dalībniekiem par gaidāmajiem ierobežojumiem, kā arī sniedz atbalstu kravas transportlīdzekļa vadītājam (rācija, mobilais telefons). Latvijā pavadošais transports bieži vien tiek aprīkots ar brīdinājuma zīmēm un bākugunīm, lai uzlabotu redzamību un drošību.

MK noteikumi nosaka, ka, ja transportlīdzeklis kopā ar kravu platumā pārsniedz 3,5 metrus vai garumā 30 metrus, pavadošais transports vai policijas pavadība ir obligāta. Ja negabarīta transporta (ar kravu) parametri pārsniedz 5 m platumā vai 40 m garumā bez policijas eskorta neiztikt.

Iespējams, lasot uzreiz nemaz nevar saprast, cik daudz ir 30 m vai 40 m. Nelielam ieskatam der atcerēties, ka vieglais auto ir 4m līdz 5 m, kravas auto ar piekabi visbiežāk ir 16,5 līdz 18,75 m garš. Nestandarta kravas garums var pārsniegt pat divu savienotu kravas auto ar piekabēm garumu.

Dokumentācija un maršruta plānošana

Negabarīta kravu pārvadājumi prasa precīzu un savlaicīgu dokumentu sagatavošanu. Atkarībā no pārvadājuma maršruta (vienas valsts ietvaros vai starptautiski) būs nepieciešaam pārvadājuma atļauja, muitas deklarācija, apdrošināšana u.c. dokumenti. Licencētie pārvadājumu uzņēmumi palīdz klientiem nokārtot visas šīs formalitātes, atliek tik maksāt.

Ņemot vērā Latvijas autoceļu un tiltu salīdzinoši nelielo platumu, ir skaidrs, ka šādu transportlīdzekļu pārvietošanai ir vajadzīgi īpaša uzmanība. Ceļi, pa kuriem tiek pārvadātas negabarīta kravas, tiek rūpīgi izvēlēti, lai izvairītos no šķēršļiem, piemēram, zemiem tiltiem vai šaurām ielām. Maršruta plānošanā noder gan pieredze, gan modernās tehnoloģijas, kas ļauj pārskatīt un optimizēt transporta maršrutu ne tikai no drošības, bet arī izmaksu efektivitātes perspektīvas.

Negabarīta pārvadājumi Latvijā

Latvijā negabarīta kravu pārvadājumu infrastruktūra ir labi attīstīta. Rīgas, Ventspils un Liepājas ostās var pārkraut nestandarta izmēru kravas, savukārt dzelzceļa un sauszemes transporta tīkls ļauj tos pārvadāt visur, kur aizved dzelzceļa sliedes. Situācijās, kad ar to vien nav līdzēts papildus tiek izmantots autotransports. Piemēram, lielās vēja turbīnu lāpstiņas, un daļas elekrostacijām arī tiek vestas ar speciāli pielāgotiem kravas auto.

Plašāk par smagsvara kravu pārvadājumiem varat uzzināt šeit, bet par licenču saņemšanu no Latvijas Valsts ceļiem šeit. Līdzīgi kā jebkurā citā dzīves jomā arī te, no malas raugoties, process liekas sarežģīts, bet speciālistiem, kas šādus pienākumus veic katru dienu viss ir skaidrs un saprotams.