Eļļas daudzums dzinējā

Optimāla eļļas līmeņa uzturēšana auto dzinējā palīdz motoram darboties maksimāli efektīvi un pagarina kalpošanas laiku. Motoreļļa samazina berzi starp dzinēja virzuļiem, vārstiem un citiem elementiem, kā arī dzesē motoru. 

Par daudz vai par maz eļļas dzinējā?

Eļļas līmeņa pārbaude ir jāveic regulāri, vēlams vismaz reizi mēnesī, bet labāk reizi nedēļā. Problēmas dzinējam rada gan pārāk daudz, gan pārāk maz motoreļļa.  

  • Pārlieku augsts motoreļļas daudzums sabojās blīves un citus blīvēšanas elementus, kā arī, palielinās degvielas patēriņu. Ja pieliesiet eļļu par daudz un būsiet vērīgi, savu kļūdu pamanīsiet praktiski uzreiz. Jau pēc dažām sekundēm viss pagalms piepildīsies ar baltiem dūmiem. Vienīgais glābiņš šādās reizēs ir liekās motoreļļas noliešana.
  • Pārlieku zems eļļas līmenis ir vēl bīstamāks. Tas novedīs pie temperatūras paaugstināšanās, paaugstinātas berzes un dzinēja detaļu deformācijas. Salabot tās vairs nebūs iespējams, atliks vienīgi nomaiņa.

Moderniem auto par eļļas nepietiekamību liecina dzeltenās vai sarkanās signāllampiņas iedegšanās priekšējā panelī. Ja iedegas dzeltenā lampiņa, vēlams uzreiz doties uz tuvāko benzīntanku un pieliet eļļu. Iedegoties sarkanajai signāllampiņai turpināt ceļu tālāk nedrīkst. Turpinot braukt motors tiks neatgriezeniski sabojāts.

Kādu eļļu ir jālej motorā?

Katram auto tehniskajā dokumentācijā, t.sk. autovadītāja grāmatiņā ir norādīts kāda eļļa ir jālej dzinējā. Sekojet rekomendācijām un netaisiet eksperimentus. Ja grāmatiņa ir pazudusi, noskaidrot piemērotāko eļļu varat arī internetā vai palūgt padomu auto rezerves daļu veikala konsultantiem.

Kā pārbaudīt eļļas līmeni?

Ikvienā autoskolā māca, kā pārbaudīt auto dzinēja eļļas līmeni, taču ne visi to atceras vai ikdienā arī dara. Jaunu auto īpašniekiem ir jāiet obligātās tehniskās apskates pie dīlera un eļļas maiņu paveic servisa darbinieki. Tā kā auto ir garanatija, tad eļļas līmeņa pārbaudei arī netiek pievērsta uzmanība, taču tas nav pareizi.

Lai pārbaudītu dzinēja eļļas līmeni, izpildiet šādas darbības:

  • Novietojiet auto uz līdzenas virsmas un pārbaudiet dzinēju ne ātrāk kā 10 minūtes pēc tā izslēgšanas. Svarīgi, lai visa motoreļļa aiztek līdz eļļas vācelei (karteris) un jūs nejauši neapdedzinātos ar verdošu eļļu.
  • Atveriet motora pārsegu jeb kapotu/
  • Izvelciet eļļas mērstieni jeb bajoneti no dzinēja n notīriet to lupatiņā vai salvetē. (Mērstieņa redzamais gals motora ārpusē parasti ir dzeltenā vai sarkanā krāsā.)
  • Ievietojiet mērstieni atpakaļ motorā un nogaidiet dažas sekundes.
  • Izvelciet bajoneti atkārtoti ārā un aplūkojiet, līdz kādai atzīmei eļļa ir redzama.

Uz bajonetes ir vairākas atzīmes (bultiņas vai cita veida apzīmējumi), kas parāda vai motoreļļas līmenis ir pietiekamā daudzumā.

Ja eļļas līmenis ir tuvu apakšējais atzīmei vai jau ir pārāk mazs, pielejiet motorā 300-500 ml eļļas un veiciet pārbaudi atkārtoti. Pārāk daudz eļļu liet uzreiz nevajag. Var sanākt ieliet par daudz un tas arī nebūs labi. Nāksies pašiem līst zem auto, lai nolietu eļļu vai saukt palīgā autoservisa darbiniekus ar atbilstošu ekipējumu.

Kā pārbaudīt eļļas līmeni, pērkot auto?

Eļļas līmeņa pārbaude, pērkot jaunu (lietotu, mazlietotu) auto būtu jāveic obligāti. Turklāt svarīgi to darīt brīdī, kad automašīnas motors ir atdzisis. Motoram uzkarstot, tā hroniskās vainas var nebūt redzamas. Negodprātīgi pārdevēji to zina un cenšas pirms pircēja ierašanās dzinēju uzsildīt.

Motoreļļas līmenis un krāsa arī sniedz papildus informāciju par dzinēja tehnisko stāvokli. Piķa melna eļļas krāsa nav laba zīme. Tā signalizē, ka eļļa nav ļoti sen mainīta un/vai arī par pārlieku augstu degšanas temperatūru un dažādiem piemaisījumiem motorā. Drošības labad arī neaizmirstiet pārbaudīt auto vēsturi CSDD vai citās platformās.